سدّ به معنای «منع و جلوگیری» است؛ و ذرایع، جمع «ذریعه» به معنای «وسیله» است.
سَدّ ذَرایع یعنی باید از هر عمل جایزی که موجب تحقّق عمل حرامی میشود، جلوگیری کرد.
مثال اول:
«فروش چاقو» عملی جایز است؛ ولی فروش آن به فردی که به وسیلۀ آن، دیگری را به قتل میرساند، بر اساس قاعده سَدّ ذَرایع حرام است و باید از آن جلوگیری شود.
مثال دوم:
فروش انگور عملی جایز است، ولی فروش آن به فردی که با آن شراب درست میکند، بر اساس قاعده سَدّ ذَرایع حرام است و باید از آن جلوگیری شود.
حُجّیت سَدّ ذَرایع
در حُجّیت و عدم حُجّیت سَدّ ذَرایع، بین شیعیان و اهل سُنّت، اختلاف است.
۱ـ شیعیان، سَدّ ذرایع را حجّت نمیدانند.
۲ـ بسیاری از عُلمای اهل سنّت، سَدّ ذَرایع را حجّت میدانند؛ و برخی آن را حجّت نمیدانند.
مالک (رهبر فرقۀ مالکیه) سَدّ ذَرایع را در اکثر ابواب فقه قابل اجراء میداند.
معروف است که وى گفته است:
«یک چهارم» تکالیف شرعى، با «قاعدۀ سَدّ ذَرایع» استخراج مىشود.