نکسو (Nexo) و نکسو کارت (Nexo Card) چیست؟

پلتفرم نکسو سیستمی بلاک چینی برای ارائه وام‌های فوری با پشتوانه ارزهای دیجیتال است. این پلتفرم که آوریل‌۲۰۱۸ راه‌اندازی شد، به‌دنبال ترویج مدلی است که در آن دریافت وام‌های کریپتو آسان‌تر از همیشه باشد. ارائه وام‌های مبتنی‌بر فیات بدون اتکا به بررسی سوابق و اعتبار افراد یکی از تسهیلات این پلتفرم است. کاربران برای استفاده از امکانات این پلتفرم فقط کافی است توکن‌های دیجیتال مشخصی را به کیف پول نکسوی خود واریز کنند تا بلافاصله وامی مبتنی‌بر ارز دیجیتال دراختیارشان قرار بگیرد. هدف این سیستم تأمین نقدینگی خودکار و منعطفی است که بر دارایی کاربران تکیه دارد.

علاوه‌بر‌این، نکسو به کاربران اجازه می‌دهد توکن و بیش از ۳۰۰ جفت‌ارز معاملاتی را خریدوفروش کنند. همچنین، مبادله در نکسو با مزیت امکان بازگشت وجه تا ۰.۵درصد از کل مبلغ معامله همراه است. این پلتفرم از بیش از ۲۰ ارز دیجیتال ازجمله بیت کوین، اتریوم، ریپل، کاردانو و مونرو پشتیبانی می‌کند. گفتنی است کاربران نیز می‌توانند پرداخت‌های خود را ازطریق ارزهای مختلفی مانند دلار، یورو، بیت کوین، اتر و ارز بومی این پلتفرم انجام دهند.

اگر بخواهیم با ریشه‌های اصلی پروژه نکسو بیشتر آشنا شویم، باید به شرکتی به‌ نام کردیسیمو (Credissimo) بازگردیم که از سال ۲۰۰۷ فعالیتش را درزمینه تجارت الکترونیک و فین‌تک (FinTech) در بلغارستان آغاز کرد. یکی از دستاوردهای این شرکت ایده پروژه نکسو بود که در سال ۲۰۱۷، آنتونی ترنچف (Antoni Trenchev) و کوستا کانتچف (Kosta Kantchev) به‌همراه تیمی از متخصصان امور مالی و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال آن را ارائه دادند و در آوریل۲۰۱۸، اولین ثمره خود را رسماً عرضه کردند.

وام‌های نکسو بعد از تأیید در بازه یک تا پنج روز کاری (بسته به مکان جغرافیایی کاربر) ازطریق شبکه‌های انتقال بانکی مانند سوییفت (SWIFT) به حساب کاربر واریز می‌شوند. دریافت‌کننده وام چه شخص حقیقی باشد چه نهاد حقوقی، می‌تواند از نکسو کارت هم استفاده کند. در بخش‌های بعد، بیشتر درباره نکسو کارت بحث می‌کنیم.

سقف ارائه وام به ارزش دارایی‌های کریپتو در حساب نکسوی مشتریان بستگی دارد. همچنین، درصورت افزایش بهای دارایی‌ها با نوسان‌های قیمت، سقف وام کاربر هم افزایش می‌یابد. نرخ بهره این وام‌ها برای برخی کاربران با شرایط مشخص نزدیک به صفر است. علاوه‌بر‌این، برای دریافت وام‌های نکسو به بررسی سوابق و اعتبار یا پرداخت هزینه ماهانه احتیاجی نیست.

در‌این‌میان، اوراکل نکسو نیز نقش قلب تپنده این شبکه را ایفا می‌کند و مدیریت اکثر فرایندهای اصلی شبکه را برعهده دارد. برخی از وظایف این اوراکل عبارت‌اند از:

  • حاکمیت شبکه
  • نظارت بر دارایی‌ها در کمترین زمان ممکن
  • تحلیل داده‌ها به‌منظور مدیریت توزیع وام‌ها و برنامه‌های بازپرداخت
  • تعیین میزان وام و میزان دوره بازپرداخت براساس میزان وثیقه کاربر

اوراکل نکسو از نرخ وام به ارزش (LTV) استفاده می‌کند که میزان ریسک پلتفرم برای ارائه وام را ارزیابی می‌کند. بدین‌ترتیب، این اوراکل نیاز به بررسی حساب بانکی برای سنجش اعتبار کاربر را رفع می‌کند.

نکسو کارت، کارت اعتباری ساده‌ای با پشتوانه ارزهای دیجیتال است که با همکاری پلتفرم نکسو و مسترکارت (Master Card) ارائه می‌شود. از این کارت می‌توان برای خریدهای آنلاین و آفلاین استفاده کرد. نکسو کارت به شما اجازه می‌دهد از ارزش دارایی‌های دیجیتال خود بدون فروش آن‌ها استفاده کنید.

بیش از ۴۰میلیون فروشگاه در سرتاسر جهان نکسو کارت را می‌پذیرند. گفتنی است علاوه‌بر کارت مجازی که به پلتفرم‌هایی همچون گوگل‌پی یا اپل‌پی متصل می‌شود، امکان دریافت کارت فیزیکی نکسو هم وجود دارد. با داشتن نکسو کارت، می‌توانید بدون نیاز به انتقال بانکی به تمام مزایای مسترکارت دسترسی داشته باشید.

نکسو کارت چگونه کار می‌کند؟

کارت اعتباری نکسو هر کجا که مسترکارت پذیرفته شود، کار می‌کند. این کارت به شما اجازه می‌دهد تا با نگه‌داری دارایی‌های خود به‌عنوان وثیقه، از ارزش آن‌ها به پول فیات هم استفاده کنید. درواقع هنگام استفاده از این کارت، از اعتبار خود استفاده می‌کنید و موجودی اصلی حساب شما دست‌نخورده باقی می‌ماند. نکته دیگر اینکه با نکسو کارت، امکان استفاده از حداکثر ۹۰درصد از ارزش دارایی‌های کریپتو بدون نیاز به فروش آن‌ها در‌اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

About دکتر حشمدار

پرفسور حشمدار دارای دانشنامه دکترای سازه در زمینه طراحی سازه های سه بعدی و دانشنامه دکترای کامپیوتر در زمینه الگوهای ژنتیکی ، مولف ده ها کتاب و مدال طلای بهترین پژوهشگر جهان در زمینه سازه در سال 2011 می باشد. Computers and Structures, Inc. CALL: +13473940002 Dr. Hashamdar

Check Also

اندیکاتور مکدی چیست؟

اندیکاتور (indicator) یا شاخص نموداری در واقع توابع ریاضی یا ابزارهایی مکمل برای تحلیل در …